تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از بلوار میرداماد، جنب بانک اقتصاد نوین، پلاک 1180، طبقه دوم، واحد 4

دکتر بابک ساعدی / جراحی پلاستیک صورت / لیفت صورت و انواع روش های آن
۸ دقیقه
انواع روش های لیفت صورت از زبان دکتر بابک ساعدی

لیفت صورت و انواع روش های آن

آنچه می خوانید...

در دهه‌های اخیر گرایش به جراحی‌های زیبایی بسیار زیاد شده به طوری که از رویه‌های جراحی مانند عمل افتادگی پلک، لیپوساکشن، پیوند مو، جراحی بینی و مواردی مانند آنها بسیار بیشتر از قبل استقبال می‌شود. اگرچه در گذشته جراحی زیبایی به منظور جراحی ترمیمی و برای رفع مشکلات استفاده می‌شده اما در مراحل بعد با اهداف زیبایی به کار گرفته می‌شود و امروزه نیز افزایش تقاضا برای انجام عمل‌های زیبایی به دنبال نارضایتی از شکل بدن، اختلال بدشکلی و هم‌چنین عوامل اجتماعی، فرهنگی و تاثیر تبلیغات رسانه کم نیست. این درحالی است که باید نگاهی واقع‌بینانه به این مساله داشت و در صورت نیاز برای انجام آن هم به متخصصان این رشته مراجعه کرد.

لیفت صورت یک روش عالی برای احیای جوانی صورت است که در رتبه دوم عمل‌های جراحی زیبایی جا خوش کرده است. همچنین یکی دیگر از جراحی‌های زیبایی شایع این روزهاست که بین در بین زنان و مردان محبوبیت زیادی دارد به طوری که شاید بتوان گفت بعد از رینوپلاستی یا جراحی زیبایی بینی، بیشترین تقاضا را در جامعه امروزی دارد.

در این مقاله از سایت دکتر بابک ساعدی؛ استاد تمام جراحی پلاستیک صورت درباره لیفت صورت و انواع روش های آن از زبان شخص دکتر اطلاعات جامع و موثقی را با شما به اشتراک خواهیم گذاشت

🎤آقای دکتر منظور از لیفت صورت چیست؟

 👨🏻‍⚕️ در طی زمان با افزایش سن تغییراتی در صورت اتفاق می‌افتد که مهم‌ترین این تغییر از دست رفتن خاصیت ارتجاعی پوست است. قرار گرفتن در معرض آفتاب نیز کیفیت پوست و نسوج را تغییر می‌دهد و باعث کاهش شادابی و جوانی پوست می‌شود. وقتی عمیق‌تر تغییرات ناشی از افزایش سن و آسیب‌های محیطی را بررسی می‌کنیم، مشخص می‌شود به خصوص در دوسوم تحتانی صورت، استخوان صورت تحلیل رفته و باعث می‌شود چربی در ناحیه تحتانی گردن تجمع پیدا کند. این تغییرات اجتناب‌ناپذیر هستند و نمی‌توان جلوی آن را گرفت. با این حال در یک قرن اخیر متخصصان متوجه شدند با جراحی زیبایی لیفت صورت می‌توان شدت برخی از این تغییرات را کاهش داد. لیفت صورت عمل زیبایی است که با کشیدن پوست صورت یا ریتیدکتومی منجر به کاهش چین و چروک‌های صورت و رفع علائم پیری پوست و بهبود کلی ظاهر صورت و فک می‌شود. این جراحی بر روی دوسوم تحتانی صورت تمرکز دارد و می‌تواند اثرات نامطلوبی که ناشی از زمان، استرس و قرار گرفتن در معرض عوامل محیطی مختلف است را کاهش دهد.

🎤 روش‌های جراحی و غیرجراحی لیفت صورت

👨🏻‍⚕️ برخی از افراد بنا به دلایل مختلف تمایلی به جراحی لیفت صورت ندارند یا به دلیل ترس از عمل‌های جراحی ترجیح می‌دهند روش‌های غیرجراحی و کم‌تهاجمی را برای جوانسازی پوست صورت خود انتخاب کنند. استفاده از تکنولوژی آر اف فرکشنال، میکرونیدلینگ، هایفوتراپی، لیفت صورت با نخ، تزریق ژل و … از روش‌های غیرجراحی برای جوانسازی پوست است اما باید توجه داشت تغییراتی که این روش‌ها ایجاد می‌کنند درحد لیفت نیست و نتیجه موثر و قابل توجه جراحی لیفت صورت را ندارد.

لیفت صورت با نخ هم که خیلی باب شده چیزی شبیه تزریق ژل است و بدون نیاز به جراحی یکسری الیاف با سوزن‌های بسیار نازکی به داخل پوست هدایت می‌شوند تا بافت‌ها و پوست را بالا نگه دارند که سه تا شش ماه ماندگاری دارد و بعدا اثرش کاملا از بین می‌رود.

اما در روش جراحی لیفت صورت با ایجاد برشی ظریف در نواحی اطراف گوش، لایه زیرین پوست (SMAS) از اطراف آزاد و به سمت بالا کشیده و لیفت می‌شود تا خطوط صورت زیباتر شده و ساختار آن جوان‌تر شود. همچنین چربی‌های اضافه و پوست اضافه صورت نیز که ظاهر را پیر و خسته می‌کنند، برداشته می‌شوند.

لیفت صورت مناسب چه بخش هایی از صورت است؟

🎤 لیفت مناسب چه بخش‌هایی از صورت است؟

👨🏻‍⚕️ جراحی زیبایی لیفت صورت می‌تواند شامل مواردی مثل لیفتینگ صورت، لیفت پیشانی، لیفت ابروها، گونه‌ها یا فک باشد. در ابتدا جراحی لیفت صورت صرفا با کشیده شدن پوست انجام می‌شد که بعدها متخصصان متوجه شدند نتایج آن خیلی پایدار و ماندگار نیست و تغییر مناسب را ایجاد نمی‌کند. متخصصان در 40-50 سال اخیر متوجه لایه‌ای تحت عنوان SMAS در زیر پوست صورت شدند که اکنون برای اثربخشی طولانی‌تر جراحی لیفت باید بر روی این ناحیه انجام می‌شود درغیر این صورت تاثیرات پایداری نخواهد داشت.

🎤 کاندید عمل لیفت صورت ؟

👨🏻‍⚕️ کسانی که از سلامت عمومی برخوردار بوده و بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت و فشارخون بالا نداشته باشند می‌توانند برای لیفت صورت اقدام کنند.

🎤سن مناسب لیفت صورت؟

👨🏻‍⚕️ سن میانسالی مناسب‌ترین سن برای لیفت صورت است.  به طور کلی معمولا سن خاصی را برای عمل لیفت صورت توصیه نمی‌کنند. افراد کم سن کاندیدای مناسب این عمل محسوب نمی‌شوند و در افراد با سن بسیار بالا نیز ممکن است وجود مشکلات زمینه‌ای موانعی را برای انجام جراحی ایجاد کند.

🎤 مزایای لیفت صورت ؟

👨🏻‍⚕️ لیفت صورت می‌تواند با ترمیم و اصلاح پوست شل و آویزان و کاهش افتادگی آن، بهبود قوام پوست و کاهش چین و چروک، بازسازی شکل صورت و گردن با از بین بردن چربی اضافه زیر گردن به جوانسازی پوست کمک کند و فرد پوست شادابتری داشته باشد.

🎤 بیشترین لیفتی که در صورت انجام می‌شود، مربوط به کدام نواحی است؟

👨🏻‍⚕️ آماری نیست که بتوان دقیق به این پرسش پاسخ داد. معمولا اولین ناحیه‌ در صورت که در پی پیری ناشی از افزایش سن تغییر می‌کند نواحی اطراف چشم است. از این رو جراحی‌ زیبایی پلک فوقانی (بلفاروپلاستی) و لیفت ابرو معمولا بیشتر انجام می‌شود. به طور کلی در دنیا بعد از عمل راینوپلاستی، لیفت صورت رتبه دوم را در اعمال جراحی زیبایی به خود اختصاص داده است.

💰 بیشتر بدانید: هزینه جراحی لیفت صورت

🎤 تفاوت لیفت ابرو و لیفت شقیقه ؟

👨🏻‍⚕️ یکی از مشکلات جدی که با افزایش سن و اصطلاحا پیری صورت به وجود می‌آید، تغییراتی است که در یک‌سوم فوقانی صورت ایجاد می‌شود چین و چروک‌های بین ابرو، افتادگی ابرو، پوست اضافه پلک و ایجاد خطوط در اطراف چشم است. اگر فقط در اطراف چشم‌ها حالت افتادگی و چین و چروک ایجاد شده باشد و وقتی با دست، کنار ابروها را به سمت بالا بدهیم و احساس کنیم این مشکل اطراف چشم برطرف می‌شود، کاندید لیفت ابرو هستیم. لیفت ابرو به بالابردن کل ابرو و رفع چین و چروک‌های این ناحیه می‌پردازد.

اما اگر کل ابرو دچار افتادگی شده باشد یا چین و چروک‌های زیادی روی پیشانی ایجاد شود، برای رفع افتادگی ناحیه کناری ابرو و گوشه چشم لیفت پیشانی باید انجام شود. برای انجام لیفت اندوسکوپی پیشانی با برش‌هایی که در ناحیه پیشانی قسمت فوقانی و طرفین و نواحی شقیقه داده می‌شود، تمام پوست ناحیه پیشانی از ناحیه بالای استخوان چشم آزاد و به سمت بالا کشیده شده و این پوست به جمجمه فیکس می‌شود.

🎤 افرادی که جراحی پلک(بلفاروپلاستی) همراه با لیفت شقیقه داشته‌اند دچار مشکل می‌شوند؟

👨🏻‍⚕️ خیر. افرادی که قصد دارند عمل جراحی زیبایی پلک فوقانی یا بلفاروپلاستی را همزمان با لیفت شقیقه انجام دهند، پزشک باید در نظر بگیرد که اول بلفاروپلاستی انجام شود و بعد شقیقه. کسانی که با فاصله یکی دو سال انجام دادند، مشکل خاصی برایشان ایجاد نمی‌شود.

🎤نتایج لیفت صورت دائمی است؟

👨🏻‍⚕️ ماندگاری لیفت صورت و نتایج حاصل از این روش جراحی می‌تواند تا حدود 5 تا 10 سال تداوم داشته باشد و فرم صورت را شاداب و جوان نگه دارد ولی به مرور زمان به علت تغییر در ساختار پوست عوارض افتادگی مشهود می‌شود و نیاز به تکرار خواهد داشت.

به طور کلی رعایت مراقبت‌های بعد از لیفت صورت، سبک صحیح زندگی، رعایت یک برنامه غذایی اصولی، اجتناب از استعمال دخانیات، پرهیز از قرارگیری در معرض نور مستقیم آفتاب و … کمک شایانی به ماندگارتر شدن نتایج این عمل جراحی می‌کند.

↫ روش‌های جایگزین جراحی لیفت صورت از زبان دکتر بابک ساعدی:

01:04
truncate dir-rtl

روش های جایگزین جراحی لیفت صورت

🎤 عوارض لیفت صورت؟

👨🏻‍⚕️ هیچ عمل جراحی بدون عارضه‌ نیست. کبودی، تورم، خونریزی، درد، داشتن ورم و … بعد از عمل لیفت صورت کاملا طبیعی است. معمولا تجمع خون یا هماتوما بعد از عمل به خصوص در افرادی که آسپرین مصرف می‌کنند یا فشارخون دارند و نکروز پوست یا سیاه شدن پوست در افرادی که سیگار می‌کشند و بعد از جراحی سیگار کشیدن را ترک نمی‌کنند بیشتر اتفاق می‌افتد. از عارضه‌های بسیار نادر این عمل هم می‌توان به آسیب اعصاب صورت اشاره کرد.

🎤 خطرات لیفت صورت در صورت مراجعه به افراد غیرمتخصص ؟

👨🏻‍⚕️ لیفت صورت جراحی پیچیده‌ای است با تخصص بالا و به همین دلیل به تجربه و دانش بالای جراح در خصوص آناتومی صورت و مهارت جراح در استفاده از تکنیک‌ها و آشنایی با جنبه‌های مختلف زیبایی صورت بستگی دارد زیرا این عمل بر روی اعصاب صورت انجام می‌شود و اگر جراحی به درستی صورت نگیرد یا توسط افراد غیرمتخصص انجام شود، عوارض نادر یعنی آسیب به اعصاب صورت به شکل شایع اتفاق خواهد افتاد. بنابراین توصیه می‌شود افراد قبل از انجام عمل‌های زیبایی حتما با مراجعه به منابع معتبر مانند سایت نظام پزشکی و … از صلاحیت پزشک مطمئن شوند.

دکتر ساعدی

دکتر بابک ساعدی (متخصص گوش و حلق و بینی)

دکتر بابک ساعدی، یکی از جراحان زیبایی کشور است که دارای مدرک فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه استانفورد آمریکا می باشند. ایشان سالانه صدها جراحی موفقیت صورت را انجام می دهند و عضو رسمی آکادمی جراحان پلاستیک بینی و صورت اروپا هستند. ایشان همچنین به دلیل تخصصشان در جراحی های گوش، حلق و بینی بسیار مطرح و شناخته شده هستند و در حال حاضر استاد تمام (فول پرفسور) دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *