تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از بلوار میرداماد، جنب بانک اقتصاد نوین، پلاک 1180، طبقه دوم، واحد 4

دکتر بابک ساعدی / جراحی پلاستیک صورت / جراحی لیفت ابرو و بهبود حالت چشم ها
۸ دقیقه
جراحی لیفت ابرو - دکتر بابک ساعدی

جراحی لیفت ابرو و بهبود حالت چشم ها

آنچه می خوانید...

جراحی لیفت ابرو یکی از روش‌های رایج برای بهبود ظاهر و جوان‌سازی صورت است. این روش جراحی پلاستیک می‌تواند به بالا کشیدن و جوان‌سازی ابروها کمک کند و ظاهر خسته و افتاده چهره و چشم ها را بهبود بخشد. همچنین لیفت ابرو می‌تواند به کاهش خطوط پیشانی و چین و چروک پیشانی کمک کند. این روش جراحی عموما با بیهوشی موضعی انجام می‌شود و دوره نقاهت کوتاهی دارد. آگاهی از مزایا و محدودیت‌های لیفت ابرو برای تصمیم‌گیری درباره این روش جراحی زیبایی بسیار مهم است که موضوع بحث ما در این مقاله از سایت دکتر بابک ساعدی خواهد بود.

عمل لیفت ابرو مناسب چه کسانی است؟

  1. افرادی که با افتادگی طبیعی ابروها در اثر افزایش سن مواجه هستند
  2. افرادی که ذاتا ابروهای پایین‌تری دارند 
  3. افرادی که چین و چروک‌های پیشانی را دارند. لیفت ابرو می‌تواند به کاهش این چین و چروک‌ها و جوان‌سازی ظاهر پیشانی کمک نماید.
  4. افرادی که به دنبال بهبود ظاهر خسته و افتاده چهره و چشم های خود هستند

مزایا لیفت ابرو و پیشانی

  • لیفت ابرو و پیشانی می‌تواند ظاهر چهره را جوان‌تر نموده و چین و چروک‌های پیشانی را کاهش دهد.
  • این روش جراحی ابروها را به صورت ظاهری بالاتر کشیده و شکل و موقعیت آنها را بهبود بخشد.
  • لیفت ابرو و پیشانی می‌تواند به رفع ظاهر خسته و افتاده چهره کمک کرده و چهره را زنده‌تر و جذاب‌تر نماید.
  • با بهبود ظاهر چهره، این عمل جراحی به افزایش اعتماد به نفس و بهبود احساس خود در فرد کمک خواهد کرد.
  • در مقایسه با سایر روش‌های زیبایی چهره، نتایج لیفت ابرو و پیشانی معمولا طبیعی‌تر و مطلوب‌تر هستند.
  • این عمل جراحی دوره نقاهت کوتاهی دارد و بیمار سریع‌تر به روال عادی زندگی بازمی‌گردد.

✍️ بیشتر بخوانید: مراقبت های بعد از جراحی لیفت ابرو

تاثیر لیفت ابرو بر حالت چشم ها

دکتر بابک ساعدی، فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت و استاد تمام دانشگاه تهران میگوید افتادگی ابروها مهم‌ترین تاثیر را بر حالت چشم‌ها دارد؛ در مورد تاثیر اجزای صورت بر چشم‌ها باید گفت که موقعیت قرارگیری ابروها و پیشانی بیشترین ارتباط را با چشم‌ها دارد. گاهی‌اوقات فرد از کوچک‌بودن چشم‌ها، حالت خستگی یا احساس وجود پرده‌ای مقابل چشم‌ها رنج می‌برد و در آینه وضعیت نازیبایی از خود را مشاهده می‌‌کند. در این موارد تصور می‌شود که با انجام جراحی روی چشم‌ها می‌توان این مشکل را برطرف کرد اما همیشه این جراحی‌ها تاثیر مطلوبی ندارند.  ابروها ارتباط جدی با حالت چشم‌ها دارند. اگر ابروها حالت افتاده پیدا کرده‌باشند، قطعا پلک نیز دچار افتادگی می‌شود. در این موارد، رفع مشکل پلک‌ها به‌تنهایی باعث برطرف‌شدن ابرو و سایر قسمت‌های اطراف چشم نمی‌شود.

بهبود حالت چشم ها با جراحی برجستگی پیشانی و لیفت ابروها

دکتر بابک ساعدی به عنوان بهترین جراح پلاستیک تهران، جراحی برجستگی پیشانی و لیفت ابروها را به عنوان یک روش درمانی برای بهبود حالت چشم‌ها پیشنهاد می کند. به‌علاوه، بعضی افراد پیشانی‌های برجسته دارند. گاه امکان دارد برجستگی فقط در ناحیه قدام پیشانی باشد یا اینکه سینوس‌های برجسته داشته‌باشند یا قسمت‌های بالای ابرو حالت برجسته پیدا کرده‌باشد. به‌عبارتی، بخش یک‌سوم فوقانی صورت کمی بزرگتر از حد طبیعی است. به این حالت، پیشانی ناندرتال یا برجسته گفته می‌‌شود. مسلما حالت چشم‌ها در این افراد نیز طوری است که معمولا چندان خوشایند نیست.  برطرف‌کردن این مشکل در خصوص چشم‌ها از طریق اقدامات درمانی چشم‌ها نخواهد بود. برای این منظور، لیفت پیشانی لازم است و به‌علاوه سینوس‌های پیشانی نیز تشخیص داده شده و برجستگی سینوس با اقدامات درمانی برطرف شود تا پیشانی حالت صاف پیدا کند. گاهی اوقات لازم است دیواره قدامی سینوس‌ها برداشته و پس از بازسازی در محل اصلی قرار گیرد. پس از برطرف‌شدن این مسئله، گاهی همزمان لیفت ابرو نیز توصیه می‌شود. در قسمت‌های کناری ابرو، لیفت گیجگاه و در قسمت میانی ابروها نیز لیفت به سمت بالا انجام می‌شود تا حالت چشم‌های فرد بهبود یابد.

بهبود حالت چشم ها با لیفت ابرو

انواع روش های لیفت ابرو 

لیفت ابرو هم به صورت جراحی و هم بدون جراحی قابل انجام است. روش های جراحی عبارتند از اسلینگ ابرو، روش آندوسکوپی و روش های لیفت ابرو کلاسیک. روش های غیر جراحی به صورت بوتاکس و اولتراپی می باشد. روش اولتراپی باعث سفت شدن پوست و بازسازی کافی با انرژی اولتراسوند با شدت بالا می شود. روش اولتراپی روشی ساده اما موثر است که می توان آن را قبل یا بعد از جراحی لیفت ابرو انجام داد. اسلینگ ابرو یکی از روش های جراحی است که تحت بی حسی موضعی انجام می شود. عیب این روش این است که اثر مورد نظر طولانی نمی ماند و ابرو پس از مدتی به حالت اولیه خود باز می گردد. جراحی آندوسکوپی ابرو روشی است که بدون برش و اسکار انجام می شود. روش کلاسیک لیفت ابرو برداشتن پوست سر با شروع از شقیقه فرد و انجام عمل کشش است.

1- لیفت ابرو با نخ

لیفت با نخ یک روش آسان است که می تواند در بسیاری از مناطق صورت اعمال شود. می توان آن را جزو روش های غیرجراحی به حساب آورد. روش لیفت به وسیله نخ های مخصوصی که در زیر پوست قرار می گیرد انجام می شود. این روند را می توان با بالا کشیدن بیضی صورت آویزان با این نخ ها توضیح داد. می توان آن را نه تنها روی صورت، بلکه در ناحیه خاصی مانند ابرو نیز اعمال کرد. نخ هایی که در روش لیفت ابرو استفاده می شود جذبی هستند و ظاهر طبیعی دارند. با کمک این مواد، بافت های زیر پوست به هم چسبیده و ابرو را بلندتر نشان می دهند. در طول عمل لیفت هیچ برشی در پوست ایجاد نمی شود. اما اثر و ماندگاری این روش نهایتا 6 ماه است و می توان آن را به صورت اختیاری پس از آن تمدید کرد به همین دلیل از سوی جراحان پلاستیک و پرفسورهای زیبایی روش قابل اعتمادی نبوده و به طور کلی به عنوان راهکاری مطمئن برای لیفت ابرو پیشنهاد نمیشود.

2- جراحی لیفت ابرو کلاسیک

روش های سنتی لیفت ابرو یکی از روش های موثر و دائمی است که سال هاست مورد استفاده قرار می گیرد. در روش لیفتینگ کلاسیک، پزشک برش بزرگتری نسبت به روش آندوسکوپی ایجاد می کند. برش از سطح گوش شروع می شود و بدون وقفه دور خط مو می رود. بافت اضافی پوست از این برش طولانی برداشته می شود و به این ترتیب ابروها بلند می شوند. با این حال، خطوط پیشانی نیز کاهش می یابد.

3- لیفت ابرو با آندوسکوپی

در لیفت آندوسکوپی، جراح چندین برش کوتاه در پوست سر ایجاد می کند. یک ابزار لوله نازک با یک دوربین کوچک در نوک آن در یکی از برش ها قرار می گیرد و از دستگاه دیگری که در برش دیگری قرار داده شده است برای ایجاد تغییرات لازم استفاده می کند. در روش آندوسکوپی لیفت ابرو از لنگرهای کوچک برای تقویت بافت جراحی استفاده می شود. از آنجایی که برش ها کوچکتر هستند، این روش بهبودی سریع تری نسبت به برداشتن معمولی دارد. این روش همچنین مزایایی مانند کمترین جای زخم و زمان بهبودی کوتاهتر دارد.

معایب و محدودیت های لیفت ابرو و پیشانی

  1. این عمل جراحی به نسبت شرایط اقتصادی فعلی شاید برای عده ای گران باشد و همه افراد ممکن است توان مالی انجام آن را نداشته باشند.
  2. هر جراحی می‌تواند با برخی عوارض همراه باشد، مانند خونریزی، عفونت، واکنش‌های آلرژیک و مواردی از این قبیل که باید توسط پزشک کنترل شوند.
  3. هرچند دوره بازیابی در این عمل نسبتاً کوتاه است، اما بیمار باید برای چند هفته استراحت کرده و محدودیت‌هایی را رعایت کند.
  4. نتایج لیفت ابرو و پیشانی به مرور زمان و با افزایش سن از بین می‌روند و ممکن است فرد در آینده به جراحی مجدد نیاز پیدا کند.
  5. در برخی مواقع ممکن است نتایج جراحی با انتظارات فرد مطابقت نداشته باشد و تغییرات ناخواسته ایجاد شود.
  6. این عمل جراحی نیازمند مهارت و تجربه بالای پزشک است و انجام آن توسط افراد غیرمتخصص می‌تواند به عوارض جدی منجر شود.

چه کسانی نباید جراحی لیفت ابرو انجام دهند؟

  • عمل لیفت ابرو برای افراد میان‌سال یا مسن مناسب‌تر است. افراد جوان‌تر مگر در موارد خاص و زیبایی بیشتر نیاز به این جراحی ندارند.
  • افرادی که دچار بیماری‌هایی مانند بیماری‌های قلبی-عروقی، دیابت، فشار خون بالا و یا سایر بیماری‌های حاد هستند، ممکن است برای این جراحی مناسب نباشند مگر زیر نظر پزشک متخصص و توسط پزشک با تجربه انجام شود.
  • سیگار کشیدن می‌تواند بهبود زخم و ترمیم را به تاخیر انداخته و خطر عوارض بعد جراحی لیفت ابرو را افزایش دهد.
  • وجود هرگونه عفونت فعال یا بیماری پوستی می‌تواند مانع انجام جراحی شود.
  • افرادی که انتظارات غیر واقعی از نتایج جراحی دارند، مناسب این روش زیبایی نیستند.
  • افرادی که دچار افسردگی، اضطراب یا سایر مشکلات روانی هستند، ممکن است برای این جراحی مناسب نباشند و بعدها پشیمان شده و شرایط روانی آن ها وخیم تر شود.

*~ سوالات متداول درباره جراحی لیفت ابرو ~*

جراحی لیفت ابرو درد دارد؟

جراحی لیفت ابرو هم طبیعا درد خواهد داشت اما با استفاده از بیهوشی موضعی و مسکن های مناسب درد به حداقل می رسد.

مدت زمان بهبودی عمل لیفت ابرو چقدر است؟

پاسخ: بهبود معمولاً 2-3 هفته طول می کشد اما ممکن است در افراد مختلف متفاوت باشد.

جراحی لیفت ابرو دائمی است؟

نتایج لیفت ابرو معمولاً 5-10 سال دوام دارد اما ممکن است با افزایش سن نیاز به تکرار باشد.

جراحی لیفت ابرو خطرناک است؟

همچون هر جراحی دیگر، ریسک هایی وجود دارد اما در دست پزشک مجرب خطرات به حداقل می رسد.

دکتر ساعدی

دکتر بابک ساعدی (متخصص گوش و حلق و بینی)

دکتر بابک ساعدی، یکی از جراحان زیبایی کشور است که دارای مدرک فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه استانفورد آمریکا می باشند. ایشان سالانه صدها جراحی موفقیت صورت را انجام می دهند و عضو رسمی آکادمی جراحان پلاستیک بینی و صورت اروپا هستند. ایشان همچنین به دلیل تخصصشان در جراحی های گوش، حلق و بینی بسیار مطرح و شناخته شده هستند و در حال حاضر استاد تمام (فول پرفسور) دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *