تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از بلوار میرداماد، جنب بانک اقتصاد نوین، پلاک 1180، طبقه دوم، واحد 4

دکتر بابک ساعدی / بلاگ / مقالات / اطلاعات جامع در مورد سن جراحی پلاستیک بینی
۶ دقیقه
سن جراحی زیبایی بینی

اطلاعات جامع در مورد سن جراحی پلاستیک بینی

آنچه می خوانید...

امروزه انجام جراحی زیبایی بینی به دلیل افزایش علاقه به مسائل زیبایی در بین جوانان و حتی سالمندان بسیار رایج است. یکی از رایج ترین سوالاتی که پرسیده می شود این است که بهترین سن برای انجام جراحی بینی چه سنی است؟ در پاسخ به این پرسش می توان گفت که انتظارات بیمار نقش زیادی در پاسخ به این سوال دارد. با این حال، علم محدودیت سنی خاصی را برای این روش توصیه می کند.  با ما تا انتهای مقاله همراه باشید تا بیشتر در مورد سن مناسب جراحی بینی بدانید.

اهمیت سن در جراحی بینی

در دوران نوجوانی، سرعت رشد فیزیکی ممکن است برای بدن مردان و زنان متفاوت باشد. همچنین باعث ایجاد تفاوت در بلوغ ساختار بینی می شود. علم نشان می دهد که انجام عمل زیبایی بینی پس از رسیدن به بلوغ صورت، نتایج مطلوبی را برای بیماران فراهم می کند. این آستانه بلوغ برای زنان حدود 15 یا 16 سال و برای مردان 17 تا 18 سال است. به عبارت دیگر پاسخ سوال این است که زمانی که رشد ساختاری بینی کامل شده است، جراحی زیبایی بینی انجام دهید. همچنین در افرادی که سن بالایی دارند ممکن است جراحی زیبایی بینی خطراتی را برای سلامتیشان در پی داشته باشد. بنابراین، در صورت توجه به استاندارهای قابل قبول جراحی بینی، خطرات بعد از عمل جراحی کاهش می یابد. در مورد تزریق ژل لب بیشتر بدانید.

هدف از جراحی بینی

هدف اصلی جراحی های بینی و جراحی مجدد بینی اصلاح ساختار بینی و حذف عوامل مرتبط با کاهش کیفیت سبک زندگی بیماران است. انجام جراحی بینی برای مقاصد پزشکی ممکن است شامل دلایلی مانند انحراف تیغه بینی، شکاف کام، ناهنجاری های ساختاری به دلیل آسیب، شکستگی بینی، بدشکلی یا التهاب بینی باشد. این عوامل ممکن است بر تنفس بیمار تأثیر بگذارد و باید قبل از ایجاد هر گونه آسیب جدی یا دائمی توسط متخصصان رسیدگی شود.

هزینه جراحی بینی

کاندیدای مناسب جراحی بینی

شکی نیست که دلایل پزشکی برای حفظ سبک زندگی با کیفیت بسیار حیاتی است. از سوی دیگر داشتن ظاهر مورد قبول نقش مهمی در زندگی افراد در هر سنی ایفا می کند. بسیاری از بیماران برای دستیابی به ویژگی های صورت متعادل و داشتن چهره زیبا تر، انجام جراحی زیبایی بینی را در نظر می گیرند. علاوه بر این، بسیاری از مردم بر این باورند که داشتن ساختار بینی از نظر زیبایی شناختی به عزت نفس آنها کمک می کند و بر زندگی اجتماعی آنها تأثیر مثبت می گذارد. بنابراین جراحی بینی در موارد زیر توصیه می گردد:

  • در صورتی که فرد به دلیل ظاهر نا مناسب بینی نمی تواند حضور موثر در اجتماع داشته باشد.
  • در صورت که بینی فرد با سایر اجزا صورت همخوانی ندارد.
  • در صورتی که فرد به هر دلیل از ظاهر بینی خود ناراضی است.
  • در صورتی که فرد به پولیپ و انحراف بینی مبتلا است.
  • در صورتی که بینی فرد به دلیل افزایش سن و یا به صورت مادرزادی افتادگی دارد.

جراحی بینی شامل چه اقداماتی است؟

مداخلات جراحی زیبایی بینی ممکن است شامل موارد زیر باشد: تغییر اندازه بینی، باریک یا باز کردن سوراخ های بینی، تغییر شکل پل یا نوک بینی و صاف کردن بینی کج.

دلایل توجه ویژه به سن بلوغ قبل از جراحی زیبایی بینی

بیماران باید محدودیت سنی توصیه شده را بدون توجه به دلایل انجام عمل جراحی در نظر بگیرند. علاوه بر این، انتخاب یک مرکز پزشکی قابل اعتماد و پزشکان مجرب باید مهم ترین قدمی باشد که در مسیر زیبایی خود برمی دارید. رینوپلاستی یک عمل بسیار محبوب است و در مورد تنظیم و اصلاح ظاهر بینی است. قبل از انجام جراحی بینی، مهم است که به رشد کامل استخوان های خود رسیده باشید، که معمولاً در حدود سن 18 سالگی است. در مورد لیپوساکشن بیشتر بدانید.

با این حال، برخی از افراد سریعتر بالغ می شوند و ممکن است در سن 16 سالگی تحت عمل جراحی بینی قرار گیرند و این بستگی به صلاحدید پزشک دارد. در کل به دلیل تغییرات زیادی که در ظاهر فرد پس از سن بلوغ ایجاد می شود، ممکن است پس از اتمام این دوره بینی با سایر اجزا چهره همخوانی نداشته باشد و یا اینکه به دلیل افزایش سن فرم بینی مورد پسند فرد نباشد. لذا علاوه بر سن، بلوغ عاطفی بیمار نیز باید در این فرآیند مورد توجه قرار گیرد. همچنین بیمار باید از نظر روانی برای انجام عمل جراحی بینی آماده باشد.

عوارض جراحی بینی

آیا من برای عمل بینی خیلی پیر هستم؟

به طور کلی می توان گفت محدودیت سنی خاصی برای انجام جراحی زیبایی بینی وجود ندارد. با این حال قبل از جراحی بینی باید

بیمار دارای سلامت جسمانی کامل باشد و انجام جراحی در سنین بالا ممکن است چالش بر انگیز باشد.

بر اساس گزارش انجمن جراحان پلاستیک آمریکا عمل جراحی زیبایی بینی که بر روی افراد 40 تا 54 ساله انجام شد و آنها  از سلامت جسمی و روانی خوبی بهره مند بودند و نتایج رضایت بخشی را در پی داشت. بنابراین بهترین زمان برای انجام جراحی بینی زمانی است که در تصمیم خود اطمینان بیشتری داشته باشید و در مورد این عمل اطمینان کامل داشته باشید. همچنین باید با جراح خود راحت باشید و تمام انتظارات خود را به صورت کامل بیان کنید و در صورتی که این جراحی انتظارات شما را برآورده نمی کند، از انجام آن خودداری کنید. شایان ذکر است که جراح پلاستیک پیش از انجام جراحی بینی وضعیت شما را به طور کامل بررسی می کند و در صورتی که پوست بینی و یا بینی مستعد جراحی نباشد اعلام می کند.

کلام آخر

تغییر شکل بینی رایج ترین جراحی زیبایی است که در بین نوجوانان انجام می شود. نوجوانان تا زمانی که بینی به اندازه بزرگسالی خود نرسیده است نباید عمل بینی انجام دهند و این بدان معناست که نوجوانان باید به سن مناسب برسند. آنها باید صبر کنند تا به بلوغ جسمی برسند و سپس این روش را انجام دهند. خانم ها معمولا زودتر به بلوغ جسمی می رسند، و از سن 16 سالگی به بعد می توانند جراحی بینی انجام دهند. این در حالی که مردان باید تا سن 18 سالگی صبر کنند. دلیل این امر این است که بینی در این سن رشد و تغییر قابل توجهی را خواهد داشت.

دکتر ساعدی

دکتر بابک ساعدی (متخصص گوش و حلق و بینی)

دکتر بابک ساعدی، یکی از جراحان زیبایی کشور است که دارای مدرک فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه استانفورد آمریکا می باشند. ایشان سالانه صدها جراحی موفقیت صورت را انجام می دهند و عضو رسمی آکادمی جراحان پلاستیک بینی و صورت اروپا هستند. ایشان همچنین به دلیل تخصصشان در جراحی های گوش، حلق و بینی بسیار مطرح و شناخته شده هستند و در حال حاضر استاد تمام (فول پرفسور) دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *