تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از بلوار میرداماد، جنب بانک اقتصاد نوین، پلاک 1180، طبقه دوم، واحد 4

دکتر بابک ساعدی / خدمات جراحی / صفر تا 100 جراحی مجدد بینی و 6 نشانه نیاز به آن
۱۲ دقیقه
جراحی ترمیمی بینی

صفر تا 100 جراحی مجدد بینی و 6 نشانه نیاز به آن

آنچه می خوانید...

جراحی ترمیمی بینی یک روش جراحی است که به منظور اصلاح شکل، اندازه یا ویژگی‌های ظاهری بینی انجام می‌شود. این تکنیک، برای افرادی که از شکل ظاهری جدید بینی‌شان راضی نیستند یا به دلیل عوارض بعد از عمل اولیه نیاز به ترمیم دارند، مناسب است. عمل مجدد بینی می‌تواند بهبودی ظاهری، اعتماد به نفس و رضایت از زندگی را برای افراد فراهم کند. در این مقاله از سایت دکتر بابک ساعدی درباره دلایل نیاز به عمل ترمیمی بینی، مراحل و روش‌های انجام آن، عوامل خطر احتمالی بعد از عمل دوباره بینی و اهمیت انتخاب پزشک متخصص با تجربه برای جراحی بینی اصلاحی خواهیم پرداخت.

جراحی مجدد بینی چه زمانی پیشنهاد می شود؟

عمل مجدد بینی به منظور انجام اصلاحات زیبایی یا اشتباهاتی که در جراحی قبلی اتفاق افتاده است، انجام می‌شود و نسبت به جراحی اولیه سخت‌تر می‌‌باشد و دارای پیچیدگی‌هایی است که اگر جراح از تبحر و تخصص لازم برخوردار نباشد به نتایج منفی منجر می‌شود. این جراحی کمک به رفع ایرادات و مشکلاتی که بعد از جراحی های قبلی در بینی ظهور کرده اند می شود و رضایت بیمار را پس از جراحی فراهم می آورد.

6 دلیل نیاز به جراحی بینی ترمیمی

رینوپلاستی می تواند به تغییر شکل بینی و جوانسازی ظاهر شما کمک کند و در عین حال جریان هوا و عملکرد بینی بهتری را برای شما به ارمغان می آورد. مواردی وجود دارد که جراح اصلی عملکرد ناقصی انجام داده و یک بیمار جراحی بینی را با نتایج ناخواسته رها کرده است. به خواندن این مقاله ادامه دهید تا بدانید اگر بعد از عمل جراحی بینی با این مشکلات مواجه شدید، چه زمانی ممکن است نیاز به جراحی زیبایی بینی داشته باشید:

۱- مشکل در تنفس

اگرچه جراحی بینی به دلایل زیبایی رایج شده است، اما برای اصلاح مشکلات تنفسی طراحی شده است. مشکلات تنفسی می تواند به دلیل انسداد راه های هوایی بینی باشد که می تواند باعث خروپف، احتقان و سایر موارد مرتبط شود. اگر تحت عمل جراحی بینی قرار می گیرید و همچنان مشکلات تنفسی دارید، ممکن است نیاز به جراحی مجدد بینی باشد.

۲- نتایج ناامید کننده زیبایی

بسیاری از بیمارانی که به دنبال جراحی ترمیمی بینی هستند، احساس می کنند که نتایج آنها رضایت بخش نیست. این می تواند به دلیل ارتباط نادرست بین بیمار و جراح باشد، یا اینکه بیمار به جای تغییر ظریف، خواهان تغییر شدیدتر است. با جراحی مجدد بینی، ما می توانیم نتیجه دلخواه شما را به شما ارائه دهیم، اما مهم است که نتیجه مورد نظر خود را به وضوح توضیح دهید.

۳- خطاهای جراحی بینی اولیه

برخی از افراد به دلیل خطاهای ساده جراحی با جراحی بینی اصلی خود مشکل دارند. برخی از بیماران به دلیل تکنیک های مختلف یا جراح بد با نتیجه نامطلوب مواجه می شوند. در حالی که برخی از بیماران ترجیح می دهند برای درمان این مشکل به یک جراح مراجعه کنند، همیشه بهتر است برای نظر دوم به دنبال جراح دیگری باشید. بهتر است با یک جراح قابل اعتماد و دارای گواهینامه هیئت مدیره با شهرت خوب و اعتبار اثبات شده کار کنید.

۴- حوادث غیر منتظره

تصادفات اتفاق می افتد و بینی شما ضد آسیب نیست. فقط به این دلیل که شما جراحی زیبایی بینی انجام داده اید به این معنی نیست که شما غیرانسانی هستید و دیگر مستعد آسیب نیستید – صدمات و ضربه های صورت می توانند حتی عالی ترین نتایج را به خطر بیندازند. رینوپلاستی اصلاحی می تواند به جبران آسیب های ناشی از تصادفات رانندگی، ورزش یا سایر رویدادهای غیرمنتظره کمک کند. به افرادی که ورزش های تماسی انجام می دهند توصیه می شود هنگام شرکت در مسابقات از لباس های محافظ استفاده کنند تا از وقوع حوادث مجدد جلوگیری شود.

۵- درگیری با عوارض بعد از جراحی

عملکرد و ظاهر بینی در انجام جراحی زیبایی بینی از اهمیت بالایی برخوردار است و کوچکترین خطا نیز می تواند عوارضی ایجاد کند. اگرچه نادر است، مشکلات پس از جراحی ممکن است. این عوارض پس از جراحی می تواند از عملکرد ضعیف بینی تا بافت اسکار اضافی متغیر باشد.

۶- بینی نامتقارن

پس از انجام جراحی زیبایی بینی، تورم، کبودی و خونریزی بینی را تجربه خواهید کرد که همه اینها بخشی از روند بهبود جراحی بینی است. با این حال، ممکن است متوجه شوید که تورم هر دو طرف بینی را به یک اندازه تحت تاثیر قرار نمی دهد. این ممکن است باعث شود که بینی شما بعد از عمل نامتقارن به نظر برسد. بعد از حدود یک سال، بینی شما باید به اندازه و شکل طبیعی خود بازگردد، اما در غیر این صورت، ممکن است نیاز به جراحی زیبایی بینی داشته باشید.

جراحی مجدد بینی

زمان مناسب انجام جراحی مجدد بینی

اگر از نتایج عمل تغییر شکل بینی خود ناراضی هستید، ممکن است احساس کنید نمی توانید صبر کنید تا عمل دیگری برای رفع آن انجام دهید. اما در نظر داشته باشید که بینی بعد از جراحی زیبایی بینی آسیب پذیر است و قبل از انجام عمل بینی دیگر باید منتظر بمانید تا کاملاً بهبود یابد. جراحان توصیه می کنند قبل از انجام جراحی دوم حداقل 1 سال صبر کنید. این به بینی شما زمان کافی برای بهبودی و آماده شدن برای جراحی دوم می دهد.
همچنین در طی 12 ماه اول پس از عمل زیبایی بینی، بینی به تدریج بهبود می یابد و تغییر می کند تا زمانی که بتوانید نتایج نهایی جراحی بینی خود را مشاهده کنید. در آن زمان، برخی از مشکلات در بینی شما است ممکن است به دلیل کاهش تورم دیگر وجود نداشته باشد.
میزان موفقیت کلی جراحی پلاستیک بینی در بار اول حدود 90% است و به بیان دیگر 10% از بینی های عمل شده ممکن است نیاز به عمل ترمیمی بینی داشته باشند . عمل ترمیمی بینی بعد از حداقل یکسال از عمل اول قابل انجام می باشد . البته در مواردی که تنها مشکل در قسمت استخوانی باشد می توان عمل را زودتر انجام داد.

فواید جراحی دوباره بینی

همانطور که گفته شد، زمانی که جراحی بینی اصلی بیمار نیاز به ترمیم داشته باشد، جراحی بینی مجدد ضروری است. رینوپلاستی اصلاحی مزایای زیادی دارد، از جمله:

  • افزایش اعتماد به نفس
  • جریان هوا بهبود یافته است
  • بهبود تقارن صورت
  • عملکرد بینی را اصلاح کرد
  • ظاهری تازه شده

جراحی ترمیمی بینی چه زمانی پیشنهاد می‌شود؟

مشکلاتی که در جراحی اولیه ممکن است باعث نارضایتی بیمار از نتایج حاصل از جراحی شود:

  • برداشتن بیش از حد استخوان و غضروف بینی
  • مشکلات ساختاری در نوک بینی
  • تشکیل بافت اسکار
  • عدم تقارن یا کج بودن بینی (انحراف تیغه میانی)
  • حفره‌های بینی که هم اندازه نیستند.
  • برآمدگی یا قوز
  • مشکلات ساختاری نوک بینی
  • مشکلات عملکردی تنفسی
  • کم یا زیاد برداشته شدن بافت بینی
  • کوتاه کردن نامتناسب طول بینی

هر کدام از مسائل مطرح شده می‌تواند به تنهایی به عنوان یک چالش جهت جراحی مجدد مطرح باشد.

مراحل انجام جراحی مجدد بینی

بهترین جراح ترمیمی بینی

ابتدا بیمار باید در طی جلسه مشاوره تمام خواسته‌هایی که از انجام جراحی جدید دارد با پزشک مطرح نماید، گاهی اوقات خواسته‌های بیمار کاملاً غیرمعقول می‌باشد و حتی با انجام عمل ترمیمی نیز نمی‌توان به آن‌ها دست یافت، بنابراین لازم است که با شبیه سازی‌های گرافیکی پزشک برای بیمار توضیح دهد که میزان تغییراتی که پس از جراحی مجدد انجام می‌شود تا چه حد می‌باشد. از جمله مقدمات عمل جراحی مشاوره دقیق در قبل از عمل جراحی و بررسی ایده ال ها و قبول واقعیات بینی می باشد ، می بایست در نظر داشت عدم موفقیت در عمل اول ممکن است به علت محدودیتهای اناتومیک و با اشتباهات تکنیکی و یا عدم پاسخ مناسب بافتی در حین ترمیم می باشد ، که در جهت رفع هر کدام از موارد زیر می بایست با تلاش بسیار زیاد ان مشکلات را حل نمود .از این رو عمل مجدد از جمله سخت ترین اعمال جراحی در این زمینه می باشد .میزان موفقیت در این اعمال جراحی حدود 70% می باشد که از عمل جراحی اولیه پایین تر می باشد.

نحوه انجام جراحی مجدد بینی

  • این جراحی نیز مانند جراحی اولیه تحت بی‌حسی موضعی یا بیهوشی عمومی (بنا به شرایط عمومی بیمار و تصمیم پزشک) انجام خواهد شد.
  • زمان انجام جراحی ترمیمی نسبت به جراحی اولیه معمولاً طولانی‌تر می‌باشد و حدود یک الی دو ساعت طول می‌کشد.
  • پس از اتمام جراحی بیمار به اتاق ریکاوری منتقل می‌شود و چند ساعت پس از به هوش آمدن در صورتی که حال عمومی وی خوب باشد می‌تواند به منزل مراجعه نماید.
  • در انجام این اعمال جراحی ممکن است نیاز باشد جهت ترمیم از غضروف گوش بیمار و یا غضروف دنده در موارد شدید استفاده شود .

روش های انجام جراحی مجدد بینی

تکنیک‌هایی که در جراحی مجدد بینی به کار برده می‌شود که انتخاب آن به عهده جراح متخصص زیبایی خواهد بود و به شرایط بیمار، نیاز های درمانی و مشکل جراحی اولیه بینی بستگی دارد:

روش جراحی باز

در این روش دو برش کوچک در کنار حفره‌های بینی ایجاد می‌شود تا پزشک بتواند به ساختار داخلی بینی دسترسی داشته باشد. اگر مشکلاتی که پس از جراحی اول ایجاد شده است، نیاز به تغییرات ساختاری داشته باشد (مانند پیوند غضروف یا تغییراتی در تیغه میانی) معمولاً جراح از روش جراحی باز استفاده می‌نماید تا بتواند به طور کامل به ساختار داخلی بینی دسترسی داشته باشد. با اینکه جراحی به روش باز چند برش و بخیه در خارج بینی ایجاد می‌کند اما با توجه به اینکه جراح به ساختار داخلی بینی به طور کامل اشراف دارد نسبت به روش جراحی بینی بسته ارجحیت دارد.

↲ پیوند غضروف

در مواردی که طی جراحی اولیه مقدار غضروف بیش از حد از نوک بینی برداشته شده است ممکن است در جراحی دوم احتیاج به پیوند غضروف از ناحیه گوش، دنده یا قسمت‌های دیگر بدن باشد. البته تا جایی که امکان داشته باشد جراح پلاستیک سعی میکند از غضروف‌هایی که در بینی باقی مانده مانند غضروف سپتوم استفاده کنند اما در مواردی پیوند غضروف تنها راهکار باقی مانده است. این مشکل در مواردی که طی جراحی اول بافت بینی بیش از حد برداشته شده است نیز مشکل آفرین است.

چرا جراحی بینی اصلاحی چالش برانگیز است؟

  • بیماران از ظاهر بینی خود پس از اولین جراحی ناراضی هستند و انتظار دارند که با جراحی مجدد بینی مشکلات اصلاح شود.
  • بافت اسکار جراحی قبلی می تواند در حین عمل بینی دوم مانع ایجاد تغییرات شود.
  • غضروف گوش و بینی ممکن است برای جبران بافت از دست رفته ناشی از اولین جراحی مورد نیاز باشد.
  • رینوپلاستی اولیه نحوه قرارگیری استخوان، غضروف و بافت بینی را تغییر می دهد. بنابراین، تغییر شکل بینی در جراحی بینی دوم چالش برانگیزتر خواهد بود.
عوارض جراحی مجدد بینی

هزینه جراحی ترمیمی بینی چقدر است؟

تعیین هزینه جراحی ثانویه بینی قبل از مشاوره ممکن نیست. در طول ویزیت شما، دکتر ساعدی شما را معاینه کامل می کند و میزان کار مورد نیاز را تعیین می کند. بر این اساس، او می‌تواند تخمینی به شما بدهد که چقدر باید برای جراحی بینی دوم خود بپردازید. به طور معمول، در صورتی که بینی شما به تنظیمات جزئی در مقایسه با جراحی تجدید نظر گسترده تر نیاز داشته باشد، هزینه ها بسیار کمتر خواهد بود.

دوره نقاهت بعد از عمل ترمیمی بینی چقدر است؟

مانند جراحی اولیه پس از جراحی مجدد تا یک هفته لازم است که بیماران استراحت مطلق داشته باشند، عوارض جانبی که طی این مدت ممکن است ایجاد شود شامل موارد زیر می‌باشد:

  • تورم و التهاب
  • درد
  • کبودی
  • عفونت
  • خونریزی

پس از یک هفته بیماران می‌توانند فعالیت‌های عادی خود را از سر بگیرند اما تا چند ماه باید از انجام فعالیت‌های سنگین پرهیز نمایند.

نحوه انجام جراحی مجدد بینی

اهمیت انتخاب پزشک با تجربه برای جراحی ترمیمی بینی

انتخاب پزشک متخصص جهت جراحی دوم از چالش‌هایی است که اکثر بیماران با آن روبرو هستند، در برخی مواقع که بینی احتیاج به اصلاحات جزئي دارد برخی بیماران ترجیح می‌دهند که جهت جراحی به نزد پزشک اولیه مراجعه نمایند که مزیت این انتخاب این است که جراح به ساختار بینی و نحوه‌ی تغییراتی که طی جراحی اولیه ایجاد کرده است واقف است و می‌تواند مشکلات ایجاد شده را به راحتی برطرف نماید.

اما در مواقعی که بیمار به طور کامل از نتایج جراحی اولیه ناراضی است باید بسیار دقت نماید که پزشکی را انتخاب نماید که از تبحر و تخصص کامل برخوردار باشد، به آناتومی بینی و چهره‌ی بیمار مسلط باشد، در گذشته جراحی‌های مجدد با موفقیت کامل انجام داده باشد و بیماران از نتایج جراحی دوم خود راضی بوده باشند، در صورت وجود پزشکی با این مشخصات می‌توانند با خیالی آسوده برای جراحی دوم اقدام نمایند.

*~ سوالات متداول درباره جراحی ترمیمی بینی ~*

1- چه زمانی می توانم نتایج نهایی عمل بینی دوم خود را ببینم؟

با کاهش تورم در چند ماه اول، بینی شما به بهبود ادامه خواهد داد. 3 ماه پس از جراحی، بیشتر تورم باید از بین برود و بینی شما به طرز چشمگیری بهتر به نظر می رسد. با این حال، ممکن است تا یک سال طول بکشد تا نتایج نهایی جراحی بینی خود را ببینید. تا آن زمان هرگونه تورم باقیمانده فروکش خواهد کرد.

۲- چند عمل جراحی زیبایی بینی قابل انجام است؟

محدودیت مشخصی برای تعداد روش‌های اصلاحی بینی وجود ندارد. با این وجود، با هر جراحی جدید، خطرات جدید و عوارض جدیدی وجود دارد که می تواند ایجاد شود. همچنین بینی با هر عمل بینی آسیب پذیرتر می شود.

۳- چه مدت بعد از جراحی اولیه بینی می توانم جراحی بینی مجدد انجام دهم؟

به طور معمول، قبل از انجام عمل دوم بینی باید حداقل 12 ماه صبر کنید. با این وجود، در صورت وجود ناهنجاری شدید بینی (مانند دررفتگی ایمپلنت، سوراخ‌های بینی فبد فرم) می‌توان با صلاحدید پزشک معالج دوره انتظار را به حدود 6 ماه کاهش داد.

۴- جراحی ترمیمی بینی چقدر طول میکشد؟

عمل بین 1-4 ساعت طول می کشد. بسته به شکل بینی، اقدامات مورد نیاز و رویکرد مورد استفاده. اگر قرار باشد پیوند از گوش یا دنده گرفته شود، ممکن است این دوره به تعویق بیفتد. اصلاحات جزئی معمولا 30-60 دقیقه طول می کشد.

۵- عمل دوباره بینی درد دارد؟

ممکن است درد خفیف تا متوسط بعد از جراحی بینی مجدد وجود داشته باشد. این دردها به راحتی با داروهای مسکن برطرف می شوند.

۶- عوارض عمل ترمیمی بینی چیست؟

جراحی بینی اصلاحی نسبت به جراحی بینی اولیه خطرناک تر است. بروز بافت اسکار، دررفتگی پیوندها، نارسایی، تورم تاخیری در عمل ترمیمی بینی بیشتر خواهد بود. اما مراجعه به پزشک با تجربه و ماهر احتمال درگیری با این عوامل خطر را براستان به صفر می‌رساند.

دکتر ساعدی

دکتر بابک ساعدی (متخصص گوش و حلق و بینی)

دکتر بابک ساعدی، یکی از جراحان زیبایی کشور است که دارای مدرک فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه استانفورد آمریکا می باشند. ایشان سالانه صدها جراحی موفقیت صورت را انجام می دهند و عضو رسمی آکادمی جراحان پلاستیک بینی و صورت اروپا هستند. ایشان همچنین به دلیل تخصصشان در جراحی های گوش، حلق و بینی بسیار مطرح و شناخته شده هستند و در حال حاضر استاد تمام (فول پرفسور) دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می باشند.

9 پاسخ

    1. با سلام باید به منظور معاینه مراجعه بفرمایید. بعد از بررسی وضعیت بینی شما هزینه اعلام می گردد.

  1. سلام جناب دکتر خسته نباشید
    بنده 40 سالمه و خیلی وقت پیش جراحی زیبایی کردم شاید 20 سال پیش، بعد از اون هیچوقت خوب نفس نکشیدم
    الان مشکلات تنفسی و آپنه خواب دارم که باید این مشکل بینیمو رفع کنم
    خواستم دوباره عمل کنم که دکتر گفتن چون بار دومه که عمل می کنی شانس موفقیت در جراحی پایینه
    لطفا منو راهنمایی کنید ممنونم

    1. سلام شانس موفقیت پایین نیست حدود ۸۰ درصد میباشد میتوانید جهت معاینه تشریف بیاورید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *