تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از بلوار میرداماد، جنب بانک اقتصاد نوین، پلاک 1180، طبقه دوم، واحد 4

دکتر بابک ساعدی / جراحی بینی / جراحی پولیپ بینی
۵ دقیقه
جراحی پولیپ بینی

جراحی پولیپ بینی

آنچه می خوانید...

جراحی پولیپ بینی، روشی تضمینی برای رهایی از پولیپ های داخل بینی می باشد. این پولیپ ها در واقع توده های غیر سرطانی در سینوس ها و مجرای بینی هستند. در حالی که پولیپ های بینی معمولاً بدون درد هستند، پولیپ های بینی بزرگ می توانند علائم ناامید کننده و ناراحت کننده زیادی ایجاد کنند. پولیپ بینی می تواند سینوس ها را مسدود کند، باعث عفونت سینوسی شود، عملکرد تنفس را مهار کند و بر حس بویایی یا چشایی شما تأثیر بگذارد.

اگر مشکوک به داشتن پولیپ بینی هستید، تشخیص دقیق و استفاده از یک برنامه درمانی موثر مهم است. دکتر ساعدی، متخصص گوش و حلق و بینی دارای تخصص، تجربه و مهارت برای کمک به بیماران برای رهایی از پولیپ بینی است. تا پایان مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر در مورد جراحی پولیپ بینی بدانید.

دلایل انجام جراحی پولیپ بینی

همان طور که گفته شد، پولیپ بینی، در اثر رشد گوشت اضافی در داخل بینی ایجاد می شود. این ضایعه منجر به دشواری در تنفس می گردد. در واقع این رشد بافت التهابی ممکن است برای هر کسی اتفاق بیفتد، اما افراد مبتلا به آلرژی های محیطی، فصلی یا آسم بیشتر در معرض ابتلا به پولیپ بینی هستند. شما می توانید پولیپ های کوچک بینی داشته باشید که هیچ علامتی ایجاد نمی کنند، اما پولیپ بینی می تواند به اندازه ای بزرگ شود که انسداد ایجاد کند و منجر به دشواری در تنفس شود بنابراین در صورتی که هر یک از علائم زیر را دارید، لازم است به یک متخصص گوش، حلق و بینی مراجعه کرده و در خصوص درمان اقدام کنید. این علائم شامل موارد زیر است:

  • دشواری مداوم در تنفس از طریق بینی در داخل حفره بینی
  • گرفتگی های مکرر یا شدید بینی
  • کاهش یا از دست دادن حس بویایی یا چشایی
  • آبریزش مکرر از بینی
  • درد سینوسی یا فشار صورت
  • آپنه خواب
  • خونریزی بینی
عمل پولیپ بینی

بیشتر بخوانید: هزینه جراحی بینی

جراحی پولیپ بینی برای چه کسانی مناسب است؟

پولیپ بینی می تواند ناشی از التهاب مداوم (مزمن) غشای بینی، عفونت های سینوسی، واکنش های دارویی و حتی اختلالات مربوط به سیستم ایمنی شما باشد. اما معمولاً با شرایطی همراه هستند که باعث التهاب بینی می شوند، مانند آسم، آلرژی، رینوسینوزیت مزمن و فیبروز سیستیک. اما در کل می توان گفت اینکه چرا پولیپ بینی می گیریم تا حدودی یک راز است. برخی از دانشمندان بر این باورند که افرادی که پولیپ بینی دارند نشانگر نوع متفاوتی از پاسخ ایمنی و نشانگر شیمیایی در غشای بینی آنها نسبت به افرادی است که آنها را ندارند. پولیپ بینی می تواند در مردان یا زنان در هر سنی ایجاد شود. با این حال، آنها در بزرگسالان جوان تا میانسال برجسته تر هستند. همانطور که گفته شد، آنها می توانند در مجاری بینی یا سینوس ها ایجاد شوند، اما اغلب در نزدیکی جایی که سینوس ها به بینی شما تخلیه می شوند ظاهر می شوند.

اگر دچار مشکل در تنفس و هر گونه عارضه دیگر پولیپ بینی هستید، شما واجد الشرایط این جراحی هستید و لازم است هر چه سریعتر در خصوص تشخیص و انجام جراحی پولیپ بینی اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: جراحی بینی مردانه

درمان و جراحی پولیپ بینی

اگر قبلاً تشخیص پولیپ بینی برای شما داده شده است یا مشکوک به داشتن پولیپ بینی هستید، باید با یک متخصص مشورت کنید و یک تصویر برداری دقیق از داخل بینی داشته باشید. با تصویر برداری مجرای بینی با سی تی اسکن (اشعه ایکس) از سینوس های شما یا آندوسکوپی بینی می توانید این عارضه را به صورت قطعی تشخیص دهید. پس از تشخیص پزشک یک برنامه درمانی شخصی برای بیمار ایجاد می کند. پولیپ بینی ممکن است با داروهای استروئیدی خوراکی درمان شود، که می تواند به طور موقت اندازه آنها را کاهش دهد. درمان جراحی می تواند تسکین طولانی تری داشته باشد، به خصوص اگر پولیپ های شما بسیار بزرگ یا مقاوم به دارو هستند.

در کل در ابتدا مراحل اولیه درمان استفاده اسپری بینی کورتیکواستروئیدی برای کاهش اندازه پولیپ یا برداشتن کلی پولیپ بینی است. اگر کورتیکواستروئید بینی کاملاً مؤثر نباشد، پزشکان پولیپ بینی ما ممکن است کورتیکواستروئیدهای خوراکی یا در موارد شدید کورتیکواستروئید تزریقی را پیگیری کنند. ما دریافته‌ایم که در بیشتر موارد، پولیپ‌های بینی با دارو از بین نمی‌روند و فقط جراحی پولیپ بینی در از بین بردن کامل پولیپ‌ها و پایه منشا آنها در بینی یا سینوس‌ها کاملاً مؤثر است.

دکتر ساعدی در درمان جراحی پولیپ بینی تجربه بالایی دارد. او چندین رویکرد را ارائه می دهد و می تواند گزینه های درمان شما را در طول قرار ملاقات مشاوره با شما در میان بگذارد. به طور معمول، او برداشتن پولیپ بینی را در جراحی آندوسکوپی سینوس توصیه می کند. در کل می توان گفت باز کردن سینوس ها با روش آندوسکوپی موثرتر از برداشتن پولیپ بینی به تنهایی است، زیرا پولیپ ها با سرعت کمتر رشد می کنند.

درمان پولیپ بینی

بیشتر بخوانید: آندوسکوپی بینی و سینوس

کلام آخر

جراحی پولیپ بینی یکی از جراحی های بسیار رایج است که می تواند به روش آندوسکوپی یا جراحی باز بینی انجام شود. جراحی پولیپ بینی را می توان هم زمان با جراحی رینوپلاستی انجام داد و از مزایای جراحی زیبایی بینی در کنار بهبود عملکرد بینی بهره مند شد.

دکتر ساعدی

دکتر بابک ساعدی (متخصص گوش و حلق و بینی)

دکتر بابک ساعدی، یکی از جراحان زیبایی کشور است که دارای مدرک فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه استانفورد آمریکا می باشند. ایشان سالانه صدها جراحی موفقیت صورت را انجام می دهند و عضو رسمی آکادمی جراحان پلاستیک بینی و صورت اروپا هستند. ایشان همچنین به دلیل تخصصشان در جراحی های گوش، حلق و بینی بسیار مطرح و شناخته شده هستند و در حال حاضر استاد تمام (فول پرفسور) دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *