تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از بلوار میرداماد، جنب بانک اقتصاد نوین، پلاک 1180، طبقه دوم، واحد 4

دکتر بابک ساعدی / بلاگ / مراقبت های پس از عمل / جوش زدن بعد از عمل بینی
۸ دقیقه
جوش زدن بعد از عمل بینی - دکتر بابک ساعدی

جوش زدن بعد از عمل بینی

آنچه می خوانید...

جوش زدن بعد از عمل بینی یکی از شایع‌ترین عوارضی است که متقاضیان عمل رینوپلاستی بعد از انجام این جراحی از آن شکایت دارند. جالب است بدانید که اکثر متقاضیان این جراحی افراد جوان هستند و به علت شرایط جسمانی دوره جوانی، بیشتر از دیگر افراد مستعد جوش زدن هستند. جوش زدن بعد از عمل بینی به دلایل گوناگونی همچون عوارض مصرف داروها، قرار گرفتن طولانی مدت چسب روی بینی، گچ صورت و غیره اتفاق می‌افتد که در این مقاله از سایت دکتر بابک ساعدی آن ها را بررسی کرده و روش های پیشگیری و درمان آن را به نقل از فوق تخصص جراحی بینی به شما آموزش خواهیم داد.

علت جوش زدن بینی بعد از عمل

علت جوش زدن بینی بعد از عمل

1- چرب شدن پوست

بسیاری از افراد قبل از جراحی پوست خشکی دارند، اما پس از عمل شاهد چرب شدن پوست ناحیه بینی خود هستند. چربی و تورم در ناحیه بینی بعد از جراحی کاملاً شایع است. در واقع ملتهب شدن پوست بینی بعد از جراحی دلیل اصلی چرب شدن آن است. 

2- استرس و اضطراب قبل از عمل

یکی از عوامل موثر در ایجاد جوش استرس و اضطراب است. معمولا زیباجویان برای نتیجه عمل استرس بسیار زیادی دارند و ممکن است این تنش‌ها سبب ایجاد جوش بعد از جراحی شود. بنابراین اگر قصد انجام این جراحی را دارید آرامش خود را حفظ کرده و برای کاهش استرس خود از تکنیک‌هایی مانند یوگا و مدیتیشن استفاده کنید. اگر استرس شما بیش از حد است با مشورت پزشک از داروهای آرامش‌بخش استفاده نمایید.

3- تاثیر داروی بیهوشی

عمل رینوپلاستی تحت بیهوشی انجام می‌گردد که این داروی بیهوشی عوارضی را با خود به همراه دارد که یکی از آن‌ها ایجاد جوش است. عوارض مواد بیهوشی تا چند روز در بدن پایدار بوده و پس از آن به طور کامل از بین می‌رود‌. به منظور برطرف کردن این مشکل بعد از جراحی می‌توانید از محصولات مراقبتی پوست استفاده کنید تا اثرات جوش کنترل شده و یا کاهش یابد.

4- رژیم غذایی

داشتن یک رژیم غذایی مناسب برای جلوگیری از جوش زدن بعد از جراحی ضرورت دارد. بدین منظور بهتر است از مصرف مواد غذایی که محرک جوش و پوست چرب هستند همچون مغزها و غذاهای گرم خودداری نمایید. آب فراوان را نیز در رژیم غذایی خود بگنجانید.

5- وجود گچ و چسب روی بینی بعد از عمل

با توجه به نظر پزشک گچ و چسب تا حدود ۱ هفته الی ۱۰ روز بعد از جراحی روی بینی قرار می‌گیرد و بدین صورت شما امکان شستشوی این قسمت از صورت خود را نخواهید داشت. همین امر سبب ایجاد جوش به علت تجمع چربی زیر پوست می‌شود.

روش‌های درمان جوش زدن بعد از عمل بینی

  •  زمانی است که قصد تعویض جذب بینی را دارید. ابتدا پوست بینی خود را با آب و صابون به آرامی شسته و از تونر ملایم استفاده نمایید. در صورتی که پوست بینی شما خیلی چرب است، برای پاکسازی بینی خود می‌توانید از دستمال الکلی نیز استفاده کنید.
  • در وهله اول باید اطمینان حاصل نمایید که به چسب حساسیتی ندارید. اگر به چسب حساسیت دارید از برند دیگری استفاده کنید. هنگام تعویض چسب حتما بینی خود را شسته و پاک کنید. در صورتی که شدت جوش‌ها زیاد باشد، با مشورت پزشک می‌توانید مدتی چسب نزنید.
  • ترکیبات موجود در لایه‌بردار سبب از بین رفتن سلول‌های مرده پوست و چربی‌های اضافه خواهد شد. بهترین روش آن است که پس از شستن بینی لایه‌بردار را روی پوست بینی خود زده و پس از گذشت ۳۰ ثانیه آن را با آب گرم بشویید. البته برای استفاده از لایه‌بردار باید با بهترین جراح پلاستیک مشورت کنید.
  • در صورت شدید بودن جوش‌ها، پزشک داروهای خوراکی ضد آکنه را تجویز می‌کند. در صورتی که شدت جوش‌ها بسیار زیاد باشد و دارو تجویز شود چسب زدن هم متوقف خواهد شد.

بیشتر بخوانید: نحوه درست خوابیدن بعد از جراحی بینی

چرب شدن پوست بینی بعد از عمل باعث جوش می‌شود؟

جراحی بینی خود به خود سبب آسیب پوستی و همچنین تحریک فعالیت غدد چربی پوست خواهد شد‌. همچنین نگرانی و استرس زیاد قبل و بعد عمل نیر تاثیر بسزایی بر پوست شما خواهد داشت، از طرفی نیز چسب زدن بینی بعد از عمل موجب مسدود شدن منافذ پوستی می‌گردد و این منافذ پوست که به غده چربی و ریشه مو متصل هستند و هنگامی که سلول‌های مرده پوست و چربی در منافذ تجمع می‌یابند، جوش ایجاد خواهند کرد. این چربی به خودی خود جهت ایجاد التهاب در ناحیه ریشه مو کافی است. در ریشه مو نوعی باکتری زندگی می‌کند. با مسدود شدن منافذ، باکتری نیز فرصت رشد یافته و سبب تشدید آکنه می‌شود. از طرفی نیز بعد از جراحی تا مدتی چسب و آتل باز نشده و این  موضوع فرصتی مناسب را برای ایجاد عفونت در ناحیه مجرای مسدود شده ایجاد خواهد کرد. در شرایط مساعد باکتری‌های سطح پوست سبب عفونت‌هایی بسیار محدود در ناحیه این منافذ می‌شوند.

دلیل ایجاد جوش سرسیاه بعد از عمل بینی

جوش‌های سرسیاه زمانی ظاهر می‌شوند که راهی را برای خروج پیدا نکنند و به مرور در محل خود خشک شوند. این عارضه بعد از جراحی رینوپلاستی نیز مشاهده می‌شود، زیرا پوست ناحیه بینی شما به علت عمل تغییر کرده است. توجه داشته باشید که به هیچ عنوان برای خارج کردن جوش‌های سرسیاه از ابزارهای تیز استفاده نکنید، زیرا ممکن است به پوست شما آسیب برسد و عوارض و تغییراتی را در نتیجه عمل ایجاد نماید.

اهمیت مراقبت از پوست بینی بعد عمل

  1. پزشک جراح برای مراقبت از پوست دستورالعمل‌های خاصی را در اختیارتان قرار می‌دهد که عمل به آن‌ها جهت به حداقل رساندن عوارض پس از جراحی ضرورت دارد.
  2. تمیز کردن اطراف بینی سبب پیشگیری از عفونت می‌شود. بدین منظور پزشک یک پاک‌کننده ملایم را برایتان تجویز می‌کند.
  3. اشعه‌های مضر خورشید به پوست شما آسیب رسانده و خطر ایجاد جای زخم را افزایش می‌دهد. بعد از جراحی تا حد امکان در معرض نور خورشید قرار نگیرید و یا در صورت نیاز به بیرون رفتن از ضد آفتاب استفاده نمایید.
  4. مصرف آب فراوان تاثیر زیادی روی التیام و سلامت پوست شما خواهد داشت. هیدراته ماندن پوست به کاهش تورم نیز کمک خواهد کرد.
  5. استفاده از محصولات مراقبتی پوست ملایم که موجب التهاب و یا تحریک پوست نشوند ضرورت دارد. محصولاتی را انتخاب کنید که به صورت خاص برای پوست‌های حساس پس از جراحی رینوپلاستی طراحی شده‌اند.

چه زمانی میشه از لایه بردار بعد عمل بینی استفاده کرد؟

بهترین زمان برای فیشیال پوست بعد از جراحی رینوپلاستی ۳ ماه بعد از عمل است. در هفته اول که روی بینی آتل قرار دارد، به هیچ عنوان نباید از لایه‌بردار استفاده کنید. البته ۱ هفته بعد از جراحی می‌توانید از شوینده پوست استفاده نمایید، اما استفاده از لایه‌بردار به هیچ عنوان مجاز نخواهد بود. برای استفاده از لایه‌بردار ۴ الی ۶ هفته منتظر بمانید تا کبودی‌ها و تورم شما به طور کامل برطرف شود. در نهایت نیز برای استفاده از لایه‌بردارهای گوناگون حتما با جراح خود مشورت نمایید.

تخلیه جوش بینی بعد از عمل در خانه

تخلیه جوش بینی بعد از عمل در خانه

جوش زدن بعد از عمل بینی ممکن است آزاردهنده باشد، اما تخلیه آن در منزل به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. وارد کردن فشار مستقیم به بینی و پوست آن سبب آسیب به ساختارهای زیرین شده و علاوه بر تغییر فرم بینی، باقی ماندن جای جوش را نیز به دنبال خواهد داشت. برای پیشگیری از مواجه شدن با عوارض احتمالی، از تخلیه جوش‌ها در منزل جدا خودداری فرمایید.

تجربه جراح تاثیری بر جوش زدن بعد از عمل بینی دارد؟

همانطور که می‌دانید یکی از رایج‌ترین و در عین حال سخت‌ترین جراحی‌های زیبایی عمل بینی است. از آنجایی که تنفس از طریق بینی انجام می‌شود، تخصص و تجربه جراح اهمیت بسیاری دارد. در صورتی که اختلالی در سیستم تنفسی ایجاد شود باید عمل را ناموفق دانست. علاوه بر مواردی همچون ضدعفونی صحیح زخم‌ها، نوع پانسمان، پیگیری و مشاوره صحیح و غیره انتخاب یک جراح حرفه‌ای و حاذق نیز در پیشگیری از جوش زدن بعد از عمل نقش بسیار مهمی دارد. بنابراین در این زمینه به طور کامل تحقیق کرده و سپس پزشک جراح خود را انتخاب نمایید.

📞 برای اگاهی از هزینه جراحی بینی ۱۴۰۳ با شماره ۰۲۱۲۲۲۵۹۹۹۰ تماس بگیرید 📞

در نهایت به یاد داشته باشید..

مراقبت از بینی بعد از جراحی به منظور پیشگیری از جوش زدن اهمیت بسیار زیادی دارد. در این زمینه علاوه بر توجه به محصولات مراقبتی پوست، دقت کردن به تغذیه نیز حائز اهمیت است. یکی از عواملی که موجب پیشگیری از جوش زدن بعد از عمل بینی می‌شود تخصص و تجربه پزشک است. بنابراین به شما عزیزان پیشنهاد می‌کنیم که قبل از جراحی پزشکی حاذق و ماهر را انتخاب نمایید تا با عوارضی همچون جوش زدن پس از جراحی مواجه نشوید.

*~ سوالات متداول درباره جوش زدن بعد از عمل بینی ~*

1. چه عواملی سبب تشدید جوش بینی پس از جراحی می‌شوند؟

داروها، رطوبت شدید محیط، زیاده‌روی در مصرف لبنیات و غذاهای سرشار از قند و استفاده از مواد آرایشی ضخیم بر تشدید جوش زدن بعد از عمل بینی تاثیر دارد.

2. داروهای تشدید کننده جوش بعد از جراحی بینی چیست؟

کورتون، داروهای هورمونی، آنتی‌بیوتیک‌ها، داروهای ضد تشنج، لیتیوم، داروهای دارای برمید و ید در صورتی که زیر نظر پزشک متخصص مصرف نشوند میتواند عاملی بر تشدید جوش بینی بعد عمل باشند.

3. جوش‌هایی که بعد از جراحی بینی ظاهر می‌شوند نگران‌کننده هستند؟

جوش‌های جزئی نگران کننده نبوده و به خودی خود برطرف می‌شوند؛ اما در صورتی که شدید و یا مداوم باشند می‌بایست با پزشک خود مشورت نمایید.

دکتر ساعدی

دکتر بابک ساعدی (متخصص گوش و حلق و بینی)

دکتر بابک ساعدی، یکی از جراحان زیبایی کشور است که دارای مدرک فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه استانفورد آمریکا می باشند. ایشان سالانه صدها جراحی موفقیت صورت را انجام می دهند و عضو رسمی آکادمی جراحان پلاستیک بینی و صورت اروپا هستند. ایشان همچنین به دلیل تخصصشان در جراحی های گوش، حلق و بینی بسیار مطرح و شناخته شده هستند و در حال حاضر استاد تمام (فول پرفسور) دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *