تهران، خیابان شریعتی، بالاتر از بلوار میرداماد، جنب بانک اقتصاد نوین، پلاک 1180، طبقه دوم، واحد 4

دکتر بابک ساعدی / بلاگ / مقالات / انواع پیرسینگ صورت و بدن
۵ دقیقه
پیرسینگ صورت و بدن - دکتر بابک ساعدی

انواع پیرسینگ صورت و بدن

آنچه می خوانید...

امروزه افراد بیشتری را میبینم که جسورانه از پیرسینگ صورت و بدن استفاده میکنند، از افراد مشهور گرفته تا افراد عادی جامعه و این موضوع باعث جلب توجه و جذب افراد بیشتری نیز میشود. با وجود تمام جذابیت ها و غیرعادی بودن انواع پیرسینگ اما شاید بتوان گفت انسان ها درون خود را با استفاده از اشکال مختلف هنری در قالب این جواهرات بیان میکنند. اما این پیرسینگ ها برای سلامتی انسان خطرناک است یا نه میتوان بدون نگرانی از آنها بهره برده و استفاده کرد؟ در این مقاله همراه ما باشید تا نظرات تخصصی دکتر بابک ساعدی؛ متخصص گوش، حلق، بینی و پروفسور تمام پلاستیک را درباره پیرسینگ های مختلف بدن بدانید.

پیرسینگ زدن خطرناک است؟

پیرسینگ زدن ممکن است با خطراتی همراه باشد و نمی توان گفت اکیدا خطرناک یا بی خطر است. به ویژه اگر این فعالیت توسط شخصی غیرحرفه‌ای یا در محیط‌های ناامن انجام شود سلامتی شما را به طور جدی تهدید خواهد کرد. برخی از خطرات مرتبط با پیرسینگ شامل عفونت‌های باکتریایی یا ویروسی، حساسیت به فلزات مورد استفاده، خونریزی، تحریک و التهاب موضعی، آسیب به بافت‌های نرم و در موارد نادرتر، عوارض جانبی جدی مانند آسیب به عصب‌ها یا عروق را شامل می شود.

برای کاهش این خطرات، مهم است که پیرسینگ توسط یک حرفه‌ای مجرب و در محیطی بهداشتی انجام شود، فرآیند بهداشت دست‌ها و محیط قبل از انجام پیرسینگ را رعایت کنید، از وسایل تمیز و ضدعفونی استفاده شود، و پس از پیرسینگ، به دقت به نکات مراقبتی پس از پیرسینگ توجه شود. همچنین، هرگز از پیرسینگ خود در مکان‌های نه‌چندان معتبر و با وسایل غیر ضدعفونی استفاده نکنید.

انواع پیرسینگ صورت و بدن

  • پیرسینگ ابرو بصورت حلقه یا نیزه
  • پیرسینگ گوش
  • پیرسینگ بینی
  • پیرسینگ لب
  • پیرسینگ ناف
  • پیرسینگ نیپل یا نوک سینه
  • پیرسینگ ناحیه تناسلی و لابیا ها

برای پیرسینگ پیش چه کسی برویم؟

دکتر بابک ساعدی به طور اکید توصیه میکند که جز پیرسینگ ساده سوراخی گوش به سراغ دیگر انواع پیرسینگ های بدن نباشید و میگویند؛ من کلا با این کار مخالفم ولی اگر به هر دلیلی تمایل یا اجباری در انجام این کار وجود دارد، باید توسط متخصص جراحی گوش و پلاستیک انجام شود که با بی‌حسی و اصول بهداشتی جراحی‌های ابتدایی آشنا باشد. دلیل اصلی و حیاتی این موضوع این است که آرایشگرها درصورت بروز واکنش‌های آلرژیک به مواد بی‌حسی و اتفاقات غیرمنتظره نمی‌توانند وضعیت را مدیریت کنند و اقدامات درمانی بعدی را انجام دهند. افرادی که بعد از پیرسینگ دچار عفونت می‌شوند حتما باید با توجه به تشخیص پزشک از داروهای آنتی‌بیوتیک، ضدقارچ و ضد ویروس استفاده کنند. همچنین بهتر است پیرسینگ را تا زمان برطرف شدن کامل عفونت خارج کنند.

سوراخ کردن غضروف گوش خطرناک است؟

مدتی است که سوراخ کردن گوش آن هم در محلی غیر از نرمه گوش مد شده است. دکتر ساعدی میگوید؛ این کار در درازمدت ممکن است باعث عفونت در ناحیه غضروف شود و التهاب و قرمزی گوش را نیز به همراه داشته باشد.

انواع پیرسینگ صورت و بدن

سوراخ کردن بینی بر تنفس تاثیر می گذارد؟

این کار هم خطرهای خودش را دارد. آویزهایی که در بینی قرار می‌گیرند، خطرناک‌اند و احتمال عفونت در بینی را افزایش می‌دهند. از طرفی، رها شدن آویز بینی و کشیده شدن آن همراه تنفس به نواحی بالای بینی یکی دیگر از مشکلات انجام این کار است، بنابراین باید مواظب باشید نگین‌های داخل بینی و گوش کشیده نشوند چون بسیار خطرناک است.

عوارض پیرسینگ زبان

زبان یکی از نقاط حساس بدن است که علاوه بر احتمال بروز خفگی به دلیل باز شدن و بلعیدن اتفاقی جواهرات تزیینی و کاشت نگین روی آن ممکن است، باعث ایجاد اشکال در تکلم فرد شود و حتی حس چشایی فرد را هم تحت‌تاثیر خود قرار دهد. ضمنا خطر ابتلا به عفونت مرگبار آنژین لودویگ در این نوع پیرسینگ بسیار بالاست.

با عفونت بعد از پیرسینگ چه کنیم؟

دکتر بابک ساعدی توصیه میکند؛ در صورت مشاهده علائم بروز عوارض و خطرات پیرسینگ حتما باید زیر نظر پزشک متخصص از آنتی‌بیوتیک‌ استفاده کند تا چرکی که در گوش یا بینی‌ وجود دارد، از بین برود. چرا که اگر این مورد به درستی و کامل برطرف و درمان نشود، ممکن است بیمار دچار آبسه شود.

✍️ بیشتر بخوانید: هر گوش دردی، عفونت گوش نیست!

مدت زمان بهبودی پیرسینگ‌های مختلف چقدر است؟

نوع پیرسینگزمان بهبودی کامل
پیرسینگ لب و زبان4 تا 6 هفته
پیرسینگ گوش2 تا 4 ماه
پیرسینگ بینی2 تا 4 ماه 
پیرسینگ ابرو6 تا 8 هفته
پیرسینگ ناف6 تا 8 هفته
پیرسینگ ناحیه تناسلیاگر با بیهوشی انجام شده باید، دوره نقاهت برای هر فردی متفاوت خواهد بود
پیرسینگ نپلتا 4 ماه یا حتی بیشتر

*~ سوالات متداول درباره پیرسینگ صورت و بدن ~*

پیرسینگ زدن خیلی درد داد؟

بله طبیعتا سوراخ شدن هر قسمتی از بدن شما درد خواهد داشت اما میزان درد بستگی به محل پیرسینگ و تحمل شخصی دارد.

چه مراقبت‌هایی باید بعد از پیرسینگ بدن یا صورت انجام دهیم؟

مراقبت‌های پس از پیرسینگ شامل تمیزی منظم محل پیرسینگ، استفاده از محلول‌های ضدعفونی، و پیروی از راهنمایی‌های متخصص مربوطه است.

آیا پیرسینگ می‌تواند منجر به عفونت شود؟

اگر مراقبت‌های بهداشتی لازم بعد از سوراخ کردن بدن انجام نشود،  پیرسینگ می‌تواند به عفونت منجر شود.

چه مواد ضدعفونی برای استفاده بر روی پیرسینگ توصیه می‌شود؟

معمولا بعد پیرسینگ موادی مانند آب اکسیژنه‌استیلن یا محلول‌های ضدعفونی خاص و الکل بهداشتی برای تمیز نگه داشتن سطح پوست توصیه می‌شود.

دکتر ساعدی

دکتر بابک ساعدی (متخصص گوش و حلق و بینی)

دکتر بابک ساعدی، یکی از جراحان زیبایی کشور است که دارای مدرک فلوشیپ جراحی پلاستیک صورت از دانشگاه استانفورد آمریکا می باشند. ایشان سالانه صدها جراحی موفقیت صورت را انجام می دهند و عضو رسمی آکادمی جراحان پلاستیک بینی و صورت اروپا هستند. ایشان همچنین به دلیل تخصصشان در جراحی های گوش، حلق و بینی بسیار مطرح و شناخته شده هستند و در حال حاضر استاد تمام (فول پرفسور) دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز می باشند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *